Tahukan korang? apakah 5 perkara paling asas dan berharga dalam menentukan kebahagiaan hidup?

 
Cara belanja dan gandakan KWSP 10 ribu yang hebat? hanya lima langkah…
Sebelum nak belanja wang, kita semua Kena faham lima perkara yang paling asas dan penting dalam menentukan kebahagiaan hidup.
 
Tahukan korang? apakah lima perkara paling asas dan berharga dalam menentukan kebahagiaan hidup? Iaitu:
 
(1) Agama, (2) Cinta, (3) Kesihatan (4) Sumber Rezeki (5) Masa lapang.
 
Jom bedah nikmat dan fahami lima keperluan asas ini.
 
1.Agama
 
Bayangkan jika kita hidup tanpa Agama? Maka kita tak dapat jawab soalan dari mana kita datang dan kemana kita pergi? Dan apa tujuan hidup kita? Sebab alam ini terlalu besar untuk kita mencari jawapan dengan kaki sendiri, Lalu kita isi jawapan tu dengan falsafah hambar atau teori konspirasi dan sampai satu masa, bila berdepan dengan maut, falsafah kita dan teori konspirasi takde jawapan langsung nak menghadapinya, aduhhh.
Sungguh agama itu adalah nikmat hidup diwaktu senang, di waktu susah, di waktu sakit, di waktu mati dan di waktu hidup selepas mati, terima kasih Allah sebab pilih saya jadi orang Islam, pilih saya solat, puasa, bayar zakat dan pergi haji, terima kasih, hidup ini sungguh indah bila dapat MenyembahMU dengan cara yang paling layak Engkau di Sembah. Alhamdulillah!
 
2. Cinta
 
Bayangkan jika kita hidup tanpa Cinta? Tak ada orang sayang kita sebab kita pilih untuk bergaduh dengan ibu bapa, bergaduh dengan pasangan, bergaduh dengan anak anak, bergaduh dengan kawan dan jiran, lepas tu kita sangka kita akan bahagia? Nabi Adam dalam syurga pun merasai sepi tanpa cinta lalu minta Allah teman hidup, maka apatah lagi kita yang hidup dalam penjara dunia, amat sangat memerlukan cinta. Terima kasih kepada semua yang sudi mencintai diri ini, sungguh cinta sesama manusia akan menutup aib kita selepas mati.
 
3. Kesihatan
 
Bayangkan jika kita hidup tanpa kesihatan? Terlantar sakit lumpuh, tak boleh makan macam biasa kena makan bubur, atau bayangkan setiap hari kena ke hospital tukar darah, atau apa apa sahaja penyakit, jika boleh di elak, elakkanlah, jika dah takdir kita kena penyakit, cinta dan agama akan bantu kurangkan beban penderitaan. Take note.
 
4. Sumber Rezeki
 
Bayangkan jika kita hidup miskin, susah, hutang keliling pinggan, aduh… kita langsung takde skill yang boleh menjana incone.. sunguuh menjadi miskin tidak haram tapi menuysahkan orang itu haram, menjadi kaya tidak haram juga maka usahakanlah jadi kaya dan bantu orang susah. Dengan wang kita mungkin tak boleh beli kebahagiaan, tapi dengan miskin kita boleh membeli penderitaan. Take note
 
5. Masa lapang
 
Bayangkan jika kita hidup tanpa masa lapang, maka takdelah ruang untuk bekarya, untuk hoby yang manfaat, untuk tambah pendapatan, untuk tambah nilai cinta, untuk tambah keluasan syurga, hargailah masa lapang kerana masa itu akan berlalu dan tidak akan kembali lagi.
 
Ok. Demikan lima keperluan asas dalam menentukan kebahagiaan hidup.
Sekarang dari Rm10 ribu, ambiklah rm200 dan belilah lima buah buku yang berkaitan lima keperluan asas kebahagiaan tadi demi menambah ilmu di dada.
 
1) Buku bab agama saya cadang beli Mutakhab hadis karangan maulana Yusof atau Fadhail Amal karangan Maulana Zakariyya. Versi Bm pun banyak.
 
Buku ni kedua terbanyak di cetak selepas Al quran. Pergilah masjid seluruh dunia. Al Quran dan kitab Fadhail serta Mutakhab hadis amat senang di jumpai bermakna buku ni adalah buku kedua terbanyak di baca oleh semua orang islam selepas Al quran dan di sini berlaku rohaniyyat.
 
Lepas dah beli. Baca buku tu bersama anak bini. Buat taklim lepas solat isyak. Luangkan setengah jam gilir gilir baca. InsyaAllah kefahaman dan kemanisan agama akan datang dalam jiwa. Bila dah rasa manis beragama maka akan terbuka hijab nak belajar lebih dalam dan tinggi. InsyaAllah.
 
2) Buku bab cinta pula. Paling asas belilah buku Dale Carnegie. How to win friends. Versi bahasa melayu pun ada.
Penulisannya sangat sedap dan kreatif. Apa dia cerita semua ada link dengan sunnah Nabi. InsyaAllah semangat bercinta akan membara lepas baca buku ini. Buku ni antara buku motivasi paling awal di dunia lepas perang dunia dan masih di ulang cetak sampai sekarang. Antara buku yang ajar saya bahawa senangnya menjadi penulis. (boleh juga beli buku saya KISAH LAKI BINI, he he)
 
3) Buku bab kesihatan saya tak namakan tajuk khas. Buku Kevin zahri pun okey. Tajuknya KURUS Sebab beliau faham makanan orang malaysia. Bacalah bab cara makan yang sihat dan senaman yang betul.
 
Jangan pandang rendah ilmu jaga makan dan jaga badan sebab nanti korang akan penat baca teknik merawat penyakit yang pelik pelik dan panjang berjela bersama istilah saintifik dan terma perubatan. Belum lagi korang jenis baca anti vaksin punya auta bab kesihatan? Jadi bacalah buku cara makan yang betul.
 
4) Bab kerjaya pula. Saya cadang baca pakar kewangan islamik, afyan Mat Rawi. Fahami apa itu liability. Apa itu aset. Bagaimana nak simpan duit dan gandakan duit secara islamik,
 
Ok, lepas beli, Baca dan hadam dan bertindak. InsyaAllah guna wang cara islamik, akan berikan sinar di dunia serta akhirat.
 
Last buku bab masa lapang. Yang ni saya biarkan kosong. Belilah apapun buku yang anda teringin sangat nak baca. Nak beli Buku Hamka Keretamayat pun sangat di galakkan.
(Woha!)
 
Saya dulu.. pergi kedai buku dan cari buku yang sangat teringin saya baca tapi takde? Lalu saya balik rumah dan tulis sendiri. Dah 12 tajuk saya tulis. Lihatlah bagaimana saya isi masa lapang.
 
Woha!
 
Akhir kata, PASTIKAN pengurusan hidup kita biar bebas dari hutang.:
 
Jangan sesekali mati bawa hutang sebab orang mati syahid pun tak dapat masuk syurga bila ada hutang, maka apatah lagi korang yang syahid solat subuh sebab bangkit waktu dhuha!
 
Jadi.. dalam tempoh baki umur.. pastikan ada ruang untuk bayar hutang pada Tuhan, bayar zakat, bayar hutang pada orang tersayang, hutang kepada kawan, hutang kepada alam, hutang kepada kerjaya dan hutang kepada diri sendiri.
 
Hutang ni bukan wang ringgit sahaja, tapi termasuk ahlak yang baik dan kasih sayang serta berdamai dengan manusia yang cintakan kita.
 
Sekian tips dari abang mayat. Tahniah kepada mereka yang hidupnya bebas hutang. Lepas tu ada rak buku dirumahnya dan ada pulak buku abang mayat terselit di ruang buku hidupmu.
Korang memang awesome. Abang mayat kagum dari jauh.
 
Woha!
 
Sumber dari FB Hamka (Kereta Mayat)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Content is protected !!